Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w plikach cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji w polityce prywatności Zamknij okno
PL EN

Jak najlepiej promować szkoły branżowe

Miasto Kielce stawia na szkolnictwo zawodowe. Efektem projektu „Bliżej biznesu – bliżej wymarzonego zawodu” zrealizowanego przez Urząd Miasta Kielce są filmy promujące szkoły branżowe oraz technika jako atrakcyjną alternatywę dla liceów. Materiał ten jest dostępny dla każdego w popularnym serwisie You Tube i może być wskazówką dla młodzieży klas ósmych na etapie wyboru szkoły średniej. W wyniku dyskusji i konsultacji z różnymi środowiskami, w tym wielu rozmów z biznesem i instytucjami otoczenia biznesu, wybrane zostały 3 sektory gospodarki odczuwajcie w Kielcach deficyt wykwalifikowanych pracowników: branża obróbki metalu, budowlana oraz szeroko rozumiana branża kreatywna.
 
Pomysł na stworzenie 3 filmów promujących szkolnictwo zawodowe kiełkował w Kielcach przez kilka lat. Inspiracja pochodziła od przedsiębiorców, którzy sygnalizowali w rozmowach z Prezydentem Bogdanem Wentą, iż dużym utrudnieniem w rozwijaniu firm w Kielcach jest deficyt wykwalifikowanej siły roboczej, w szczególności zaś nowych pokoleń pracowników, zastępujących kadrę o długim stażu pracy. Szczególnie dotkliwe niedobory odczuwa branża przetwórstwa metalu i motoryzacyjna, poszukująca mechaników, lakierników, blacharzy, spawaczy, a także operatorów CNC i innych urządzeń.

Mamy też do czynienia z powstawaniem nowych zawodów, których nie było kilkanaście lat temu. Szczególnie dotyczy to działalności w świecie mediów społecznościowych, do której przenosi się ogromna większość marketingu. Pojawiają się takie zawody jak youtuber, specjalista Google Ad,  copywriter, pracownik e-commerce. Bez wątpienia zwiększa się popyt na specjalistów z zakresu promocji w internecie, a działania te wpisują się w definicję branży kreatywnej, obejmującej również zawody związane z realizacją własnych, autorskich projektów, w tym także modowych.

Branża budowlana od lat odczuwa większą trudność w znalezieniu wykwalifikowanych specjalistów, elektryków, monterów, hydraulików, pracowników robót wykończeniowych i ogólnobudowlanych. Praca w budownictwie zmienia się z dnia na dzień, coraz rzadziej jest to praca fizyczna, a częściej wiąże się z obsługą nowoczesnych maszyn i urządzeń. A jednak młodzież niechętnie wybiera niektóre zawody. Z jednej strony młodzi ludzie nie mają wyobrażenia o tym jak obecnie wygląda praca w budowlance, z drugiej – nie znają firm, w których można pracę podjąć. Młodzież kończąca szkołę podstawową czuje się zagubiona w gąszczu możliwości. Brak dojrzałości i szybko zmieniający się świat wokół nich nie pomagają w podejmowaniu dobrych decyzji odnośnie wyboru szkoły średniej.

Zdezorientowani mogą się czuć także rodzice, do których młodzież zwraca się po radę. Nie znają oni potrzeb lokalnej gospodarki i wszystkich możliwości kontynuowania edukacji. Dla nich często najbezpieczniejszą opcją jest liceum, które pozwoli odroczyć nieco decyzję o wyborze przyszłego zawodu, ewentualnie studiów.

Kolejną grupą, która może skorzystać z projektu Bliżej biznesu – bliżej wymarzonego zawodu, są wychowawcy i nauczyciele doradztwa zawodowego. To na nich spoczywa ciężar przekazania uczniom wiedzy o różnych ścieżkach rozwoju zawodowego i wsparcie przy podejmowaniu decyzji. Nauczyciele są wyposażeni w szereg narzędzi do pracy z uczniem jak np. testy diagnostyczne, ale nie mają dostatecznej wiedzy o kluczowych z punktu widzenia miasta sektorach gospodarki, o działających lokalnie firmach i oczekiwaniach kadrowych pracodawców. Problemem są także nie zawsze zgodne z rzeczywistością wyobrażenia uczniów, rodziców i opiekunów o pracy w danym zawodzie. W efekcie na rynek pracy trafia wielu młodych ludzi z wyksztalceniem ogólnym lub świeżo po studiach, a brakuje wykwalifikowanych pracowników wykonujących pracę w kluczowych dla Kielc branżach.
Wybór technikum lub szkoły branżowej nie zamyka ścieżki kształcenia, pozwala natomiast zdobyć poszukiwany przez lokalną gospodarkę zawód – taka myśl przyświecała także twórcom filmów. Trzeba  prezentować szkolnictwo branżowe jako atrakcyjną alternatywę dla liceum oraz promować „modę” na technikum i szkołę branżową. Potrzebna jest bowiem zmiana świadomości w społeczeństwie oraz przekonanie młodych, że warto wybrać szkołę zawodową. Nie zamyka to możliwości rozwoju kariery w przyszłości.

Filmy pokazują również zalety mieszkania w Kielcach: miasto jest dobrze skomunikowane, kompaktowe. Zapewnia możliwość rozwijania pasji, uprawiania sportów, przebywania na łonie natury, korzystania z rozrywki. To bardzo ważne aspekty życia, na które współczesna młodzież kładzie nacisk.   

W wyniku projektu finansowanego ze środków Urzędu Miasta Kielce w 2022 roku powstały 3 filmy promujące szkolnictwo branżowe wśród  uczniów szkół podstawowych, ich rodziców oraz nauczycieli. Są to:

Bliżej biznesu – bliżej wymarzonego zawodu. Branża kreatywna
Bliżej biznesu – bliżej wymarzonego zawodu. Branża budowlana
Bliżej biznesu – bliżej wymarzonego zawodu. Branża metalowa

Można je łatwo znaleźć na kanale ITV Kielce oraz poprzez stronę internetową: https://www.kielce.eu/pl/dla-biznesu/kielce-dla-przedsiebiorcow/edukacja-przedsiebiorczosci/filmy.html w zakładce Edukacja Przedsiębiorczości. Co roku po zakończeniu ferii zimowych filmy będą zaprezentowane uczniom klas ósmych i ich rodzicom. Planowany jest także monitoring, czy ambitny cel promowania szkolnictwa zawodowego wśród uczniów kieleckich podstawówek przynosi zamierzone efekty. 

« Wróć

Inwestuj w Kielcach